v 9-13 Facit till problemlösningsuppgifterna i bråk som ni fick innan påsklovet hittar ni som en ppt-fil längst ned på denna sida! Syftet med matematikundervisningen Du ska utveckla din förmåga att…
Bedömning Det är kvalitén hos de fem förmågor som nämns under stycket "syfte" som kommer att bedömas. Planering, arbetsschema och mål Se filen Examination Tisdag v 13 -2019 ![]() | Filmade genomgångar Algebraiska förenklingar (fram till och med 1,45 min - fast se gärna resten också!) Haft svårt med algebran? Kolla den här filmade genomgången. Lugnt och metodiskt! Gör algebraiska förenklingar av bråk dividerat med bråk (Genomgång på engelska). Titta på det mellan ca 5:20-8:50. Nätbaserade övningar Hitta fyra som hör ihop Sortera i högar (koppling bråk, procent- och decimalform) Nätbaserade genomgångar och övningar Jobba med procent på Webbmatte Genomgång och övningar när det gäller kopplingar mellan tal i bråk-, procent- och decimalform på Math is Fun Kopplingen mellan tal i bråkform, procentform och decimalform. Genomgång och övningar (se längre ner på sidan "Your turn") Sista uppgiften på Svarta Sidan (Kaffet och mjölken): I bägare 1 finns 4 dl kaffe. I bägare 2 finns 4 dl mjölk. 1 dl kaffe flyttas från bägare 1 till bägare 2. I bägare 2 finns nu 5 dl vätska totalt, varav 1/5 är kaffe och 4/5 är mjölk. Bägare 1 består istället av 3 dl kaffe. 1 dl flyttas från bägare 2 till bägare 1. Denna 1 dl vätska består av 1/5 (0,2) dl kaffe och 4/5 (0,8) dl mjölk. Bägare 1 kommer nu att bestå av 3 dl kaffe + 0,2 dl kaffe + 0,8 dl mjölk. Dvs 3,2 dl kaffe och 0,8 dl mjölk. Bägare 2 kommer att bestå av 4 dl vätska. 4*0,2 dl av vätskan är kaffe och 4*0,8 dl av vätskan är mjölk. Dvs 0,8 dl kaffe 3,2 dl mjölk. Svar: Det finns alltså lika mkt kaffe i mjölken som det finns mjölk i kaffet :) |
Matte 8 >