Matte 8‎ > ‎

Ma 8 Bråk och procent

v 7-12

Syftet med matematikundervisningen
Du ska utveckla din förmåga att…
  1. lösa matematiska problem
  2. använda dig av matematiska begrepp
  3. använda dig av matematiska metoder
  4. föra och följa matematiska resonemang
  5. kommunicera och redovisa på ett korrekt ”matematiskt språk”

Bedömning
Det är kvalitén hos de fem förmågor som nämns under stycket "syfte" som kommer att bedömas.

Planering, arbetsschema och mål
Se filen 

Examination
Datum kommer

Filmade genomgångar



Algebraiska förenklingar (fram till och med 1,45 min - fast se gärna resten också!)


Haft svårt med algebran? Kolla den här filmade genomgången. Lugnt och metodiskt!

Gör algebraiska förenklingar av bråk dividerat med bråk (Genomgång på engelska). Titta på det mellan ca 5:20-8:50.


Nätbaserade övningar

Sortera i högar (koppling bråk, procent- och decimalform)


Nätbaserade genomgångar och övningar
Jobba med procent på Webbmatte

Genomgång och övningar när det gäller kopplingar mellan tal i bråk-, procent- och decimalform på Math is Fun
Kopplingen mellan tal i bråkform, procentform och decimalform. Genomgång och övningar (se längre ner på sidan "Your turn") 


Sista uppgiften på Svarta Sidan (Kaffet och mjölken):
I bägare 1 finns 4 dl kaffe.
I bägare 2 finns 4 dl mjölk.

1 dl kaffe flyttas från bägare 1 till bägare 2.

I bägare 2 finns nu 5 dl vätska totalt, varav 1/5 är kaffe och 4/5 är mjölk.
Bägare 1 består istället av 3 dl kaffe.

1 dl flyttas från bägare 2 till bägare 1. Denna 1 dl vätska består av 1/5 (0,2) dl kaffe och 4/5 (0,8) dl mjölk.

Bägare 1 kommer nu att bestå av 3 dl  kaffe + 0,2 dl kaffe + 0,8 dl mjölk. Dvs 3,2 dl kaffe och 0,8 dl mjölk.

Bägare 2 kommer att bestå av 4 dl vätska. 4*0,2 dl av vätskan är kaffe och 4*0,8 dl av vätskan är mjölk. Dvs  0,8 dl kaffe 3,2 dl mjölk.

Svar: Det finns alltså lika mkt kaffe i mjölken som det finns mjölk i kaffet :) 
ĉ
Cecilia Jardelid,
6 mars 2016 12:58
Comments