Matte 8‎ > ‎

Ma 8 Samband

SAMBAND


Syftet med matematikundervisningen
Du ska utveckla din förmåga att…(se PP 8 Samband för förtydligande)
  • lösa matematiska problem
  • använda dig av matematiska begrepp
  • använda dig av matematiska metoder
  • föra och följa matematiska resonemang
  • kommunicera och redovisa med ett korrekt ”matematiskt språk”

Mål
Vid periodens slut ska du kunna… (se PP 8 Samband för förtydligande)
  • Rita koordinatsystem
  • Ange koordinaterna för en punkt i ett koordinatsystem
  • Beskriva proportionella samband med hjälp av diagram och formler
  • Beskriva andra linjära samband
  • Tolka olika typer av samband
  • Tolka diagram och grafer

Aktuella begrepp
Vid periodens slut ska du kunna använda dessa begrepp… (se PP 8 Samband för förtydligande)
  • Koordinat
  • Koordinatsystem
  • x- och y-axel
  • gradera axlarna
  • origo
  • proportionell, proportionalitet
  • jämförpris
  • linjärt samband
  • formel
  • funktion
  • graf
  • lutning

Arbete
  • Följ planeringen och arbetsschemat (se PP 8 Samband)
  • Delta aktivt i genomgångar och övningar.
  • Gör mini-testerna och använd dig av resultatet för att planera din träning.
  • Håll koll på målen, bocka för efterhand som du känner att du har uppnått dem.

Ni Ska få lösa uppgifter enskilt och tillsammans, t ex "Simhallen" från Nationella Provet i Matematik 2013.

Klarar du uppgifterna i Sambands-Kahooten?

Examination
Datum kommer!

Bedömning
Vi kommer att använda oss av lärarbedömning, kamratbedömning och egenbedömning (lektioner, uppvisningsuppgifter, inlämningsuppgifter, prov).
ÖVNINGAR
Graph the line - Dra i punkterna och vrid linjen tills den stämmer överens med ekvationen!

GENOMGÅNGAR
Koordinater och koordinatsystem
Koordinatsystem, koordinater, x- och y-axel, origo

Samband och proportionalitet
x-axel, y-axel, origo, jämförpris, formel, tabell, linjärt samband, graf, proportionalitet och proportionellt samband

Linjära samband som inte är proportionella
Fast avgift och rörlig kostnad. Samband, formel, graf, tabell.
Ċ
Cecilia Jardelid,
28 jan. 2016 01:29
ĉ
Cecilia Jardelid,
16 jan. 2016 03:07
ć
Cecilia Jardelid,
9 apr. 2015 22:50
Comments