Biologi 1 - Kolets kretslopp och Växthuseffekten Genomgång om hur NO:n brukar se ut i år 7, 8 och 9 på Veingeskolan. Skapa inloggning på studi.se LÄXA: Se filmerna Fotosyntes, Kolets kretslopp, Klimatförändring på studi.se, besvara frågorna som hör till Onsdag v 17: Genomgång fotosyntes och cellandning UPPGIFT 1: Fotosyntesen, se ppt LÄXA: UPPGIFT 2: Cellandningen, se ppt Onsdag v 18: Repetition Fotosyntesen och cellandningen (ppt) Genomgång Kolets kretslopp. Onsdag v 19: UPPGIFT 3: Visa fotosyntesen och cellandningen (tavlan/papper) UPPGIFT 4: Kolets kretslopp, se ppt Onsdag v 20: Genomgång växthuseffekten (och global uppvärmning) UPPGIFT 5: Hitta en bra (pedagogisk, kort) film på Youtube om växthuseffekten och global uppvärmning. Filmen ska ha arabisk text eller tal. (Förslag på ord till google translate: global uppvärmning, global warming, växthuseffekt, greenhouse effect) UPPGIFT 6: : Växthuseffekten 1, se ppt Onsdag v 21: Visa växthuseffekten / global uppvärmning på tavlan UPPGIFT 7: (Tillsammans) Fyll i ett orsaker-konsekvens-händelse-schema över global uppvärmning. Onsdag v 22: UPPGIFT 8: Sätt ihop bild med bildtext (se ppt Globla uppvärmning bild bildtexter) UPPGIFT 9: Hitta bilder som passar till bildtexterna (se ppt Global uppvärmning konsekvenser). UPPGIFT 10 (extra): : Växthuseffekten, se ppt (svårare) Onsdag v 23: TEST: Välj PROV lättare eller PROV svårare - fotosyntes - cellandning - växthuseffekt - global uppvärmning Onsdag v 24: Ingen lektion! |
NO 7-8-9 >