Biologi‎ > ‎

Bi 7 Antibiotikaresistens

Det här gör vi ons v 37 och tis v 38:

Antibiotikaresistens
- enligt WHO ett av de största hoten mot folkhälsan i framtiden

0) Vi gör en orsaker-konsekvenser-åtgärder-analys tillsammans som träning

 Alfred
Isak
Vanessa
Linea
Fabian
 Rasmus
Ida P
Lukas
Jesper
Nathalie
 Kenny
Benjamin
Mattis
Valerie
 NathalieW
Elviera
Bird
Emma
Robin
 Oliver
Ida L
Hanna
Jack



2) En i basgruppen skapar ett Drive-dokument som delas med alla i gruppen + Cecilia

3) Skapa en 2 x 20-tabell i ert dokument

4) Skriv ned de begrepp som tas upp i filmen (det kan bli ca 20 st...) i den vänstra kolumnen. Ni får spela filmen, pausa, spela igen osv. Gör fler rutor om ni behöver!

5) Förklara begreppen tillsammans i den högra kolumnen - gör detta ganska så kortfattat.

6) Förbered er inför att göra en orsaker-konsekvenser-åtgärder-analys om antibiotikaresitens på onsdag v 38 (läs artiklar, se på filmer, kolla på NE.se osv)

Ni får ha med er anteckningar på onsdag v 38. 


Läxa till tisdag v 38:
  1. Fråga hemma ifall du har blivit behandlad med penicillin eller annat antibiotika någon gång! 
  2. Om du vill (du väljer själv vilken nivå du vill lägga dig på): Förbered dig inför att göra en orsaker-konsekvenser-åtgärder-analys om antibiotikaresitens på onsdag v 38. Du kan t ex leta efter filmklipp eller artiklar som handlar om antibiotikaresistens.
  3. Se en film och en animation om fotosyntesen

Förslag på länkar

Extra filmer - lite mer ingående. Se dem om du vill!
Varför och hur uppstår antibiotikaresistens? (ingående, 5 min, eng tal+arabisk text)
Penicillinets historia (3 min, svenska)
Leta efter egna filmer!

Information
Läs på Infektionsguiden.se om antibiotika och besvara sedan deras quiz!


ć
Cecilia Jardelid,
13 sep. 2015 23:29
Comments