Vi har kört igång med ett kombinerat fysik- och kemiområde som handlar om hur atomer ser, vad olika grundämnen har för egenskaper, hur det periodiska systemet är uppbyggt och om vad strålning är för något och hur man kan använda sig av kärnenergi! För mer information, målbeskrivning och checklistor se filen "PP.." längst ned
Inlämningsuppgift - "Ska dagens kärnreaktorer få ersättas med nya"
I inlämningsuppgiften ska 5 frågor besvaras. Formen på framställningen är fri. För mer info om arbetet se filen "inlämningsuppgift kärnkraft" nedan. Granska åsikter och argument från olika håll samt ta reda på fakta innan du själv slutligen motiverar ditt ställningstagande (eller ditt icke-ställningstagande). Använd bedömningsmatrisen när du skriver arbetet (se fil nedan). Bocka för det du har fått med i ditt arbete och lämna fram den tillsammans med din framställning. I fredags spånade tillsammans på hur man kan se på kärnkraftverk ur olika aspekter. Detta var vad ni kom fram till. Fotocred: Martin Exempel på olika röster om kärnkraft: Kom ihåg att granska källan och fundera på ifall argumenten som framförs är vinklade, förenklade, innehåller felaktigheter eller utesluter viktig information. I inlämningsuppgift-filen tipsar jag om andra källor. Vi skapar ett periodiskt system! (tisdagar v 36, 37, 38 och 39) På NO-torget gapar en stor vägg alldeles tom. Det ska vi ändra på! Ni har fått i uppdrag att ska periodiskt system i stort format där varje elev bidrar med minst två grundämnen. Ni jobbar i fyra arbetsgrupper där alla hjälper alla, men där var och en tar ansvar för att sitt grundämne blir färdigt. För att det ska bli enhetligt och snyggt är det viktigt att använda sig av mallen, ladda ner den här eller på U-data. Mer information hittar ni i filen "instruktioner.." längst ned på den här sidan. Tips: Kolla på filmsnuttar om alla grundämnen!
|
Filmade genomgångar
Grundläggande om atomer och isotoper (del 1)
Stark kärnkraft och sönderfall (del 2)
Hoppande elektroner skapar ljus = elektromagnetisk strålning
Kärnklyvning, okontrollerad kedjereaktion och skillnaden mellan kärnkraft och en atombomb (del 3)
Varför är gammastrålning farligare för oss än vanliga ljusstrålar? Se en genomgång om elektromagnetisk strålning:
Vad är joniserande strålning? (en genomgång om alfa-, beta- och gammastrålning)
Hur fungerar kol 14-metoden och varför kan man använda den för att åldersbestämma till exempel ett lik?
Strömmande film på AV-media
Längre och välgjorda filmer anpassade för elever hittar du på AV-medias sida. Sök på "strålning", "radioaktivitet" och "kärnkraft" t ex eller tryck på förstoringsglaset och välj NO, fysik och energi. Därefter klickar du för "strömmande video" och ev "grundskola 7-9". För att kunna se de strömmande filmerna så måste du vara inloggad!
Om du vill lyssna istället för att läsa:
Fysikboken (TitaNO Fysik på Gleerups förlag)
- Gå in på den här länken.
- Välj fliken Prova. Klicka sedan på demo och välj demoläge.
- Välj kapitel 11 (Atom- och kärnkraftverk)
- Klicka på "kapitlet inläst"
- Om man sedan klickar på menyknappen till höger så kan man välja vilket stycke av kapitlet man vill ha uppläst.
Kemiboken (TitaNO Kemi på Gleerups förlag)
- Gå in på den här länken.
- Välj fliken Prova. Klicka sedan på demo och välj demoläge.
- Välj kapitel 11 (Atomer och det periodiska systemet)
- Klicka på "kapitlet inläst"
- Om man sedan klickar på menyknappen till höger så kan man välja vilket stycke av kapitlet man vill ha uppläst
Länkar
Sprängkraften hos moderna kärnvapen jämförs med de som släpptes över Hiroshima och Nagasaki 1945. MEN - är diagrammet missvisande??
Kolla hur effekten hade blivit ifall en av de atombomber som sprängts/provsprängts hade släppts över oss i Veinge
Tjernobyl - tidslinje, fördjupning, galler och information
Foton från den övergivna staden Pripjat som helt fick utrymmas på sina 50 000 invånare efter härsmältan i Tjernobyl