Fysik‎ > ‎

Fy+Ke - Atomen

Vi har kört igång med ett kombinerat fysik- och kemiområde som handlar om hur atomer ser, vad olika grundämnen har för egenskaper, hur det periodiska systemet är uppbyggt och om vad strålning är för något och hur man kan använda sig av kärnenergi! För mer information, målbeskrivning och checklistor se filen "PP.." längst ned

Inlämningsuppgift - "Ska dagens kärnreaktorer få ersättas med nya"
  1. Filmklipp 1: Livesänd paneldebatt med partiledarna inför valet: Ska dagens kärnreaktorer få ersättas med nya?
  2. Filmklipp 2: Fortsättning följde i nästa paneldebatt: Annie Lööf försöker överräcka en rapport till Stefan Löfven...

I inlämningsuppgiften ska 5 frågor besvaras. Formen på framställningen är fri. För mer info om arbetet se filen "inlämningsuppgift kärnkraft" nedan.

Granska åsikter och argument från olika håll samt ta reda på fakta innan du själv slutligen motiverar ditt ställningstagande (eller ditt icke-ställningstagande). Använd bedömningsmatrisen när du skriver arbetet (se fil nedan). Bocka för det du har fått med i ditt arbete och lämna fram den tillsammans med din framställning.

I fredags spånade tillsammans på hur man kan se på kärnkraftverk ur olika aspekter. Detta var vad ni kom fram till. Fotocred: Martin

Exempel på olika röster om kärnkraft:
Kom ihåg att granska källan och fundera på ifall argumenten som framförs är vinklade, förenklade, innehåller felaktigheter eller utesluter viktig information.

I inlämningsuppgift-filen tipsar jag om andra källor.


Vi skapar ett periodiskt system! (tisdagar v 36, 37, 38 och 39)
På NO-torget gapar en stor vägg alldeles tom. Det ska vi ändra på! Ni har fått i uppdrag att ska periodiskt system i stort format där varje elev bidrar med minst två grundämnen. Ni jobbar i fyra arbetsgrupper där alla hjälper alla, men där var och en tar ansvar för att sitt grundämne blir färdigt.

För att det ska bli enhetligt och snyggt är det viktigt att använda sig av mallen, ladda ner den här eller på U-data. Mer information hittar ni i filen "instruktioner.." längst ned på den här sidan. Tips: Kolla på filmsnuttar om alla grundämnen!



Övriga läxor under periodens gång
  • v 36 fick ni visa att ni kunde göra avläsningar i periodiska systemet och att ni kunde göra kopplingar till ämnens egenskaper till dess utseende som atom (antal valenselektroner).
  • v 37 skulle ni förbereda svar på fem frågor. En av dessa fick ni redovisa muntligt i grupper om fem.
  • v 38 (med om-läxförhör v 39) skulle ni förbereda svar på sju frågor. Fem av dessa fick ni redovisa skriftlig. Se filen läxa nedan.
  • v 43 ställde jag tre frågor för att kolla av vad ni har förstått och kommer ihåg. Jag frågade hur det periodiska systemet är uppbyggt, hur en atom ser ut och vad det är för skillnad mellan en atom, en jon och en molekyl.



ĉ
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
ĉ
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
ĉ
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
ć
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
ĉ
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
ĉ
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
ĉ
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
ĉ
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
ĉ
radon.docx
(222k)
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
ĉ
uran.docx
(581k)
Cecilia Jardelid,
18 sep. 2015 02:01
Comments